UYDURMA
HADİSLER
231. HADİS:
"Kişinin -ilim yolunda- dinlediği bir kelime, onun için bir yıl —nafile— ibadetten
daha hayırlıdır. Bir saat ilmî meseleleri müzakere meclisinde oturması, bir
köleyi azad etmesinden daha hayırlıdır."
DEĞERLENDİRME:
Bu ifade, Zeyli'de
belirtildiği gibi; Arûs kitabından alınmıştır.
232. HADİS: "Ben,
bilinmeyen bir hazine idim. Bilinmeyi istedim. Mahlûkatı yarattım. Kendimi
onlara tanıttım. Onlar da beni tanıdılar."
DEĞERLENDİRME:
İbn Teymiyye, Zerkeşî ve
Sehavî gibi hadis hafızları, bunun aslının olmadığını açıkça ifade etmişlerdir.
233. Hadis: "Âdem
henüz su ile toprak arasında -yani çamur hâlinde- iken ben Peygamber
idim."
DEĞERLENDİRME:
Zerkeşî: Bu lafızla aslı
yoktur, demiştir.
Lâkin bu manada bir
başka lafızla ve birkaç yolla bazı hadisler gelmiştir:
a) Bunlardan biri
Meyseretül-Fecr (r.a) hadisidir. Meysere diyor ki: Ya RasûlallahL Ne zaman
Peygamber oldun? diye sordum. Allah Rasûlü buyurdular ki: "Adem henüz ruh
ile cesed arasında iken ben Peygamber idim. "Bu hadis Ahmed Müsned'inde,
Buharı Tarih' inde, Bcgavî, İbnü's-Seken ve başkaları
''Sahabe"kitaplarında, Ebu Nuaym Bilye'de (9/53) ve Hakim "sahihtir"
diyerek Müstedrek'dc (2/608) rivayet etmiştir.
Zebidî, Şerhu'l-İhya'da.
(1/453) "Adem henüz ruh ile cesed arasında iken ben Peygamber idim",
hadisinin manası yani henüz ruh ve beden hâlinde değildi, demektir.
b) Bu konudaki bir başka hadis Ebu Hureyre (r.a)
hadisidir. Ebu Hureyre (r.a) diyor ki: Peygamberimiz (s.a.v)'e
-Ne zaman Peygamber
oldun? Ya da ne zaman Peygamber yazıldın? denildi.
— "Adem, ruhla
cesed arasında iken", buyurdu. Bu hadisi Tirnıizî (13/99) rivayet etmiş,
hasen sahihtir, demiştir. Ayrıca Hakim Müstedrek' do. (2/609) rivayet etmiş ve
sahih olduğunu söylemiştir. Bir rivayette: Adem çamur halinde toprağa atılmışken,
denilmiştir.
c) Irbad b. Sariye (r.a)
hadisi: "Ben, henüz Adem çamur hâlinde iken Allah nezdinde Peygamberlerin
sonuncusu olarak yazılmışım."Bu hadisi İbn Hıbban ve Hakim (2/600) Sahih'
lerindc rivayet etmişlerdir.
d) İbn Abbas (r.a) hadisi: Ya Rasûlallah!.. Ne
zaman Peygamber olarak yazıldın? denildi. "Âdem ruhla cesed arasında iken",
diye cevap verdi. Bu hadisi İmam Ahmed ve Darimî Müsned' lerinde; ayrıca Ebu
Nuaym ve Taberanî de rivayet etmiştir. (Bu bilgiler, Sehavî'nin
el-Makasıdü'l-Hasene adlı eserinden (s.327) özetle nakledilmiştir.) Dolayısıyla
hadisin aslı vardır ve hadis zikri geçen lafızlarla sabittir.
234. HADİS: "Kuyruk
olma, baş ol. Zira baş yok olur, kuyruk kurtulur."
DEĞERLENDİRME:
ibrahim b. Edhem'in
sözüdür.
235. HADİS: Tasavvuf
hırkasının giyilmesi, Hasan Basrî'nin bu hırkayı Hz. Ali (r.a) eliyle
giymesi.
DEĞERLENDİRME:
Muhaddisler, bunun aslı
olmadığı konusunda ittifak etmişlerdir.
236. HADİS: "Aşk
yılanı ciğerimi soktu."
DEĞERLENDİRME:
(İki beyit) İbn Teymiyye diyor ki: Ebu
Mahzûra'nın Peygamberimiz (s.a.v) huzurunda bu iki beyti okuduğu, bunun üzerine
Efendimiz (s.a.v)'in şerefli bürdesinin omuzlarından düştüğü, Suffe Ashabının
da bunu elbiselerine yama yapmak için aralarında paylaştıkları şeklindeki
hadis, hadis ehlinin ittifakıyla yalandır.
237. HADİS:
"Güvercinle oynamak fakirliğe sebep olur."
DEĞERLENDİRME:
İbrahim en-Nehaî'nin
sözüdür.
238. HADİS: 'İçimize
nesebsiz girene de, bizden sebepsiz ayrılana da Allah lanet eylesin."
DEĞERLENDİRME:
Bu lafızla aslı
bilinmemektedir.
239. HADİS: "Mizah yoluyla
bile olsa, yalan söyleyene Allah lanet eylesin."
DEĞERLENDİRME:
Sehavî: Bunu merfû hadis
olarak bilmiyorum, demiştir.
240. HADİS: "Şarkı
söyleyene de, dinleyene de Allah lanet eylesin."
DEĞERLENDİRME:
Nevevî ve başkaları:
Sahih olamaz, demişlerdir.